Malaquzzi, heeft net als Steiner, een geheel eigen zienswijze op de pedagogie. De verschillende pedagogische handvatten van Malaquzzi vertrekken vanuit 1 kerngedachte: kinderen zijn krachtige wezens. Ze zijn geboren onderzoekers, nieuwsgierig en leergierig. Ze willen de wereld rondom ontdekken en begrijpen en hun eigen kennis opbouwen. Ze zijn communicatief en sociaal ingesteld en willen zich uitdrukken. Voor Malaquzzi is het belangrijk om die kracht van kinderen niet te onderdrukken. “Een kind heeft honderd talen”, zegt hij, “en grote mensen stelen er negenennegentig van”. Malaquzzi beklemtoont daarom dat volwassenen eerst en vooral naar kinderen moeten kijken en luisteren. Dan zie je hoe ze zich niet alleen uitdrukken via woorden, maar ook door te zingen, ergens heen te kruipen, te tekenen, te kleien, te spelen. Denken en leren gebeurt bij hen vooral door te doen. Daarom is het belangrijk dat kinderen interessante materialen aangereikt krijgen waarmee ze zelf kunnen experimenteren. “Op vlak van creativiteit is het onze taak om kinderen hun eigen bergen te helpen beklimmen. Zo hoog mogelijk.” Aldus Malaquzzi
Graag deel ik het gedicht van Malaquzzi:
Zij zeggen hen:
alleen met Pasen en met Kerstmis.
Ze zeggen hen:
Ze zeggen hen:
dat werk en spel, realiteit en fantasie, wetenschap en verbeelding,hemel en aarde, verstand en droom dingen zijn die niet bij elkaar horen.
Het kind zegt: ZEKER DIE IS ER WEL!